Van Picton naar Franz Josef; week 1

5 december 2015 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Het is vandaag 5 december. Dat betekent natuurlijk pakjesavond, maar het betekent ook dat ik nu 1 week aan het rondreizen ben, en dus nog maar 2 weken te gaan heb...
Ik heb al ontzettend veel leuke dingen gedaan en al veel meegemaakt. Zoals ik in m'n vorige blog al een beetje beschreef, heb ik de afgelopen paar dagen veel met de trein gereisd. Eerst van Picton naar Kaikoura. Kaikoura was heel erg mooi! Een van de hoogtepunten tot nu toe. Ik heb een schitterende wandeling langs de kust gemaakt, die eindigde bij een zeehondenkolonie en een prachtig uitzichtpunt. Ik heb bij elkaar denk ik wel 100 zeehonden gespot.
Daarna ben ik met de trein verder gereisd naar Christchurch. Dit was een beetje een overgangsplaats voor me. Wel was de treinreis wederom mooi, maar de mooiste treinreis had ik toen nog voor de boeg. Gisteren ben ik namelijk van Christchurch naar Greymouth gereisd. En zoals ik al eerder beschreef staat dit bekend als een van de mooiste treinreizen ter wereld. Nou, het was inderdaad helemaal fantastisch! De 4,5 uur durende rit was bijna volledig door de middle of nowhere, en leidde door het binnenland door de bergen. We kwamen over en langs brede woeste rivieren, schattige beekjes, en reden onder een heel aantal tunnels door. Het was een hele belevenis, alleen al door het soms asociale maar o zo geinige toeristen gedrag wat iedereen wel zal herkennen. Het deed soms denken aan de taferelen die je ziet als The Rolling Stones (of welke bekende artiest(en) dan ook) voorbij een horde fans lopen. Menig elleboogstootje werd hier en daar uitgedeeld om maar de beste foto van het voorbijrazende landschap te kunnen maken. Als men daarin geslaagd was, werd vervolgens een 'onopvallende' en daardoor juist opvallende knipoog naar familie of echtgenote uitgedeeld; "je kan trots op me zijn schat". Ik besloot om maar gewoon op mn eigen plek (aan het raam) te blijven, en wat breder dan gebruikelijk te gaan staan. Dit bleek een goed werkende tactiek te zijn, en dus was het voor mij dubbel genieten ;).
Goed, en vandaag ben ik vanuit het saaie Greymouth naar het zuiden afgezakt. Ik typ dit vanuit het plaatsje Franz Josef. Het stadje - dat voor het grootste deel bestaat uit hotels, motels en backpackers - ligt aan de bekendste gletsjer van Nieuw-Zeeland, de Franz Josef Glacier. Het is bovendien (samen met de Fox Glacier, zo'n 30 km zuiderlijker) de enige plek op de wereld waar een gletsjer zo dicht aan de kustlijn ligt. Dat ga ik morgen dus allemaal maar even ontdekken. Maandag zal ik dan nog zuiderlijker gaan, naar Wanaka. Iedereen die ik over Wanaka spreek begint bijna te slijmbekken, zo mooi moet het daar zijn. Ik heb mezelf daar dan ook wat tijd gegund door er voor 5 nachten te boeken. Wanaka ligt aan een meer. Je kunt er prachtig fietsen, wandelen, kajakken, parasailen en skydiven. Het is puur toeval dat dat precies 5 dingen zijn, maar we zullen zien welke van de 5 ik zal gaan doen ;). Ik kijk dus erg uit naar de komende week!
Dat was hem wel weer vanuit Nieuw-Zeeland. Ik wens iedereen daar in ons kikkerlandje alvast een fijne pakjesavond!
Tot de volgende!
PS. Ik heb een aantal foto's van afgelopen week geüpload, onder andere van de treinreis en het prachtige uitzicht in Kaikoura.

1. Adriaan:
    Top!
  2. Fenny:
    heeel mooi!
    Nog maar 2 weken Gijs????
  3. Fenny:
    Heeel mooi Gijs!
    Nog maar 2 weken te gaan???
  4. Ada:
    5 december 2015
    Prachtig weer Gijs! Wat heb je straks veel te vertellen en te laten zien! We hebben erg gegrinnikt over je observaties van je medereisgenoten!! Hoop dat je alle activiteiten kunt afwerken!! Kus
  5. Renee:
    6 december 2015
    Geweldig Gijs. En de scène in de trein is erg lachwekkend. Ik constateer dat je toch wat van mij hebt meegekregen . Veel plezier nog.
  6. Opa en Oma:
    6 december 2015
    Hoi Gijs, wat een schitterende reis ben jij aan het maken. Mooie foto, s . We zien eklkaar waarschijnlijk met Kerstmis. Ik kan niet wacnten op je verhalen. Kus van opa en oma.