Van Franz Josef naar Oamaru; week 2

12 december 2015 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

En er is alweer een week voorbij. Het lijkt een eeuwigheid geleden dat ik mijn vorige blog -een week geleden- schreef, toen nog in Franz Josef. Inmiddels ben ik vandaag in Oamaru aangekomen. Maar goed, eerst even terug naar vorige week.
In Franz Josef op zondag heb ik een fiets gehuurd. Ik ben met prachtig weer naar het beginpunt gefietst waar alle wandelingen naar de gletsjer starten. Het was door overstromingen onmogelijk om dichtbij of zelfs op de gletsjer te lopen, maar er waren verschillende mooie wandelingen naar mooie uitzichtpunten over de gletsjer. Ik heb in totaal zo'n 2/3 uur gewandeld, erg mooi.
Op maandag ben ik vervolgens naar Wanaka gereisd. De busreis ernaartoe was al helemaal fantastisch. We reden de gehele rit echt door de pure natuur, geen huis te bekennen. Toen we Wanaka binnenreden werd het al helemaal mooi. Een prachtige, nu nog redelijk kleine plaats aan een beeldschoon meer omringd met bergen. Ik was gelijk blij en het was eigenlijk precies wat ik er van had verwacht. Lekker dat ik hier de tijd heb genomen. De eerste dag het advies van buschauffeur George opgevolgd om mount Iron te beklimmen. Een wandeling van zo'n 45 minuten naar de top van een heuvel (het heet dan wel mount, maar is toch meer een hill)  waar zich een prachtig 360 graden uitzicht ontvouwde. Echt heel erg mooi, en mocht ie het lezen, George bedankt!
De volgende heb ik het meer van dichterbij bewonderd, en wel vanaf een fiets. Het klinkt misschien overdreven, maar ik denk dat ik mijn mooiste fietstocht in m'n leven tot nu toe heb gemaakt, het was waanzinnig mooi!
Donderdag had ik een beetje een luilekker dag maar heb ik wel de rest van m'n reis gepland en grotendeels geboekt. Gisteren was alweer m'n laatste dag in Wanaka. En ja, je kunt natuurlijk niet naar een meer gaan zonder ook in of op het meer te zijn geweest. Ik heb dus maar een kajak gehuurd. Was ook erg leuk, alleen waaide het behoorlijk hard, waardoor er vrij hoge golven stonden. Hierdoor was het "lekker op het water dobberen" niet echt aan de orde.
Vandaag (zaterdag) heb ik het prachtige Wanaka ingeruild voor Oamaru aan de oostkust. Het is een plaats die bekend staat om twee pinguïn kolonies die hier elke avond aan land komen. Maar ook om z'n kunst, oude gebouwen en steampunk. Dat gaan we morgen en overmorgen allemaal maar even ontdekken. Dinsdag zal ik dan wat noordelijker trekken, naar Timaru, en dan donderdagnacht en vrijdagnacht verblijf ik in Christchurch, vanwaar ik zaterdagochtend het vliegtuig neem op weg naar huis. Ik ga dus nog optimaal genieten van m'n allerlaatste week in Aoteroa, land of the long white cloud.
Tot de volgende!

1. Ada:
    12 december 2015
    Lieve Gijs, wat een fantastische dingen maak je mee en wat kun je er beeldend over schrijven. Ik wandel en fiets met je mee in die prachtige omgeving. Het kajakken tegen wind heb ik overgeslagen! Nog een week, maar wat gaat de tijd snel!! Geniet nog even met volle volle teugen!! Kus
  2. Renee:
    12 december 2015
    Wat weer een geweldig verslag. Inderdaad wat A al schrijft, ik zie het voor me. Leuk om je vanmorgen weer even te zien via Skype. Opa en oma vonden dat ook geweldig. Heel veel plezier nog en geniet ook van het zonnetje daar. Kus
  3. Opa en Oma:
    12 december 2015
    Hoi Gijs, wat een schitterend reisverhaal over dat mooie meer waar je al wandelend , fietsend en kajakkend van hebt genoten. Ik probeer me er iets bij voor te stellen maar dat lukt natuurlijk niet. Geniet nog van de laatste dagen. Wat leuk dat jij en mama die skype hebben mogelijk gemaakt, wat geweldig wonderlijk dat het allemaal kan. Kus nan opa en oma.De
  4. Fenny:
    13 december 2015
    Top Gijs! En wat gaat de tijd snel zeg. Over 2 weken zien we elkaar alweer. Geniet er nog van!
  5. Karin Hutten:
    15 december 2015
    Hoi Gijs, leuk om weer wat reisverslagen te lezen! Je moeder is gezellig bij ons geweest en daar heb ik natuurlijk ook veel van gehoord. Geniet nog van je laatste dagen en groetjes!