'Rare gewoonten'

1 oktober 2015 - Auckland, My Home For A Few Months, Nieuw-Zeeland

Dag allemaal,

Ik ben nu bijna twee weken in Auckland. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin en alles gaat goed. Inmiddels ben ik wel redelijk gewent aan de soms wat andere gewoonten dan in Nederland. Nieuw-Zeeland heeft namelijk een aantal ‘rare’ gewoonten, die wij in Nederland  niet kennen. Hier volgen de dingen die mij erg zijn opgevallen en waar ik op het begin aan moest wennen.

Allereerst de stoplichten. Als voetganger in Nederland steek je de straat altijd recht over bij een stoplicht. Toen ik hier de eerste ochtend naar school liep, werd het duidelijk dat het hier wat anders gaat. Op grote kruispunten gaan alle voetgangersstoplichten tegelijk op groen. Dit heeft als gevolg dat je ook schuin het kruispunt kunt oversteken. Bovendien telt het stoplicht af, hoeveel tijd er nog is om over te steken, super handig!

Wat ook anders is als in Nederland, is de supermarkt in Nieuw-Zeeland. In Nederland sta je in de rij te wachten bij een specifieke kassa en als je aan de beurt bent leg je je producten op de lopende band. Hier wacht je ook in de rij, maar niet voor een specifieke kassa. Er zijn een stuk of 12 kassa’s, zonder lopende band. Als je aan de beurt bent zet je je mandje op de desk, scant de caissière je producten en stopt ze in een plastic zakje. De eerste keer legde ik zelf mijn producten op de desk, met als gevolg een chagrijnige caissière; sorry!

Wat verder opvalt en bovendien erg jammer is ;) is de hoge prijs die je betaalt voor een biertje. Een biertje in een bar kost gemiddeld genomen zo’n 9 dollar. Dat is ruim 5 euro!!! Op woensdag is het echter voordeliger, dan kost een flesje Heineken ‘nog maar’ 3 dollar. Dat betekent dat het woensdag stapavond is.

Als je liever water drinkt in plaats van bier, heb je het hier ook lastig. In het kraanwater zit namelijk –net als in Frankrijk-  chloor. Voor je kopje thee is het geen probleem, maar als je eventjes een glas water wil drinken wordt het lastiger. Een oplossing is om ofwel water in de supermarkt te kopen, of om een drinkfles te kopen waar een filter in zit.

Last but not least, kunnen de meeste mensen die ik hier spreek mijn naam niet goed uitspreken. Dit levert vaak geinige taferelen op. Eerst al omdat ik mijn naam vaak 5 keer moet herhalen voordat iemand de sprong in het diepe durft te wagen mijn naam te herhalen. Verschillende versies die ik al heb gehoord zijn: Hijg, Rijg, Gijg, Hijs, Rijs en zelfs (echt waar) Jesus. Slechts een enkeling weet Gijs enigszins in de goede richting uit te spreken.

Gelukkig levert dit meer lol dan problemen op, en zoals ik al zei gaat alles goed.
Dat was hem weer,

Tot de volgende!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. René:
    2 oktober 2015
    He Gijs, of zal ik zeggen Hijs? Of Jesus? Haha. Wie had dat nou ooit gedacht, mijn zoon Jesus. Hijs kan ik me nog iets bij voorstellen....
    Bijzonder al die afwijkende gewoonten. Als je in januari weer bij de Spar aan de slag gaat, kun je vast en zeker een nieuw kassaconcept doorvoeren. Fijn om te lezen dat jij je al aardig thuis voelt in N-Zeeland. We skypen wel weer, maar dat zullen we dan maar niet op donderdagochtend doen, geloof ik.... Veel plezier he. Pap
  2. Ada:
    2 oktober 2015
    Lieve Hijg! Een biertje voor 5 euro! Allememachies!! Het oversteken zie ik wel zitten!! Dikke zoen Edah
  3. Geert:
    2 oktober 2015
    Jesus, Gijg, en wij al klagen als een biertje 2euro vijftig kost.
  4. Marinus:
    3 oktober 2015
    Hoi Gijs,
    Prachtig al die namen die je hebt daar . Jesus past het best bij je volgens mij ;-)
    Je moet het maar even aangeven als wij een zeecontainer Heineken die kant op moeten verschepen! Dan kan je in ieder geval de komende twee weken weer vooruit!! Nog veel plezier daar !!
  5. Opa en Oma:
    3 oktober 2015
    Hallo gijs. Leuk hoe je de verschillen van daar en hier beschrijft. Als ik je goed begrijp drink jebop woensdag bier en de verdere week cloorwater. Hoe isnhet weer nu in auckland? Wij genieten van je verhalen.
    Dag kijs, groeten van opa en oma.
  6. Roos Brugman:
    6 oktober 2015
    Hallo Gijs, via Karin (mijn dochter) heb ik jouw reisblog kunnen lezen, interessant die verschillen, maar natuurlijk ook erg lachwekkend, het voornaamste is dat jij het daar naar je zin hebt, groetjes Roos.
  7. Fenny:
    7 oktober 2015
    Hallo Hijs,
    Komt natuurlijk van woensdagavond hijsavond..
    Als ik jouw vader bel zeg ik ook altijd: met JeZus!
    Zo zie je maar. Leuke verhalen overigens.
    Nou Gijg, veel plezier verder!
  8. Karin Hutten:
    11 oktober 2015
    Leuk om die bijzonderheden uit Nieuw Zeeland te lezen GIJS, zo leren we hier in Nederland nog wat bij!
    Nog veel plezier daar en groetjes!